Man patinka mūsų kompanija, – nesvarbu, ką veiktume vakarais, kiek ilgai užtruktų mūsų pokalbiai, rytais esame aktyvios ir ankstyvos. Štai viena jau grįžo po rytinio krosiuko, laimei, nepamiršusi…tik ką iškeptų kruasanų (dar išvakarėse visos buvo pareiškusios savo pageidavimus, kam su šokoladu, kam su karamele, kam visai tuščių – neatvažiavome čia valgyti bet ko), kita, žiūrėk, jau daro keistus kvėpavimo pratimus svetainėje, kur vakar virė audringi ginčai, trečia bando prisijungti ir taip pat ritmingai pakvėpuoti prie atidaryto balkono, pro kurį skverbiasi gaivus oras ir ryto saulė, ketvirta jau raiko duoną, pjausto sūrį ir ruošia stalą (maistą pusryčiams pirkome išvakarėse – vos atvykusios), penkta šūkauja, kam kokią kavą daryti – iš Lietuvos vežėmės “Hurracan Coffee” maltos kavos (neįtiksi ruošdamas, bus bėdos: su/be cukraus, vienas-trys šaukšteliai kavos, pilnas/artipilnis/puspilnis puodelis vandens, su/be pieno – variantų ne vienas), šešta ramiausiai niūnuoja duše. Pusryčiaujame ilgiau, nei namuose, – na, ir kiek gausiau, žinoma. Laukia ilga ir intensyvi diena – kiek pamenu, tądien nužingsniavom apie 23km!
Dar Lietuvoje internetu buvome įsigijusios bilietus į P.Pikaso muziejų. Ten reikia ateiti tiksliai nurodytu laiku, turėjome gerą valandą, todėl neskubėdamos, sekdamos žemėlapio nuorodomis, žingsniavome muziejaus link ir džiaugiamės Barselonos vaizdais beigi malonia šiluma. Pakeliui apžiūrėjome pasakišką statinį –
Palau de Musica, puošnų architekto
Lluís Domènech i Montaner kūrinį (pamenate, Casa Morero vakar – tas pats architektas), pastatytą 1905-1906m., o dabar saugomą Unesco. Pažadėjau sau, kad kitąkart vykdama į Barseloną, turėsiu bilietus į kokį muzikinį spektaklį ir būtinai pabuvosiu prabangioje teatro salėje, vienoje iš auksu tviskančių ložių. Ne dėl to, kad mėgčiau blizgučius, bet norėdama kelias valandas pabūti kitame amžiuje.
Nors kiek kitu keliu, bet ir vėl pasiekėme jachtų prieplauką Barselonetoje (visi keliai Barselonoje veda prie jūros), sukome kairiau ir pakeliui dar apžiūrėjome Santa Maria de La Mar katedrą, kuri pelnytai vadinama Gotikos triumfu. Rajonas, kuriame yra P.Pikaso muziejus, labai vaizdingas – gatvelės siauros, namų fasadai kiek pajuodę nuo amžių tėkmės, nedideliuose parkeliuose sėdi ir šnekučiuojasi senučiukai, pamažu duris atveria mažos parduotuvėlės, pakampiais slampinėja po nakties nuotykių nusikamavusios katės, o labiausiai man patiko įmantriomis tvorelėmis pasipuošę balkonai – juose barseloniečiai augina ne tik gėles, čia jie išsineša įvairių stilių ir amžių krėslus, ten galima pamatyti iš kokio sendaikčių turgaus atvilktą persikreipusį manekeną ar kokią seną reklaminę iškabą. Garažų vartai spalvingai nuteplioti, dauguma prie jų atremtų motorolerių seni, nutrinti, nuvažinėti, bet tuo ir žavūs; masyviose namų duryse įtaisytos masyvios metalinės rankos, jos padės prisibelsti – visos tos smulkmenos, kurias kasdien pastebiu Barselonoje, turi prasmę ir vis dar naudojamos barseloniečių kasdienybėje.
P.Pikaso muziejuje (Carrer Montcada, 15-23; kolekcija ir laikina paroda 14eur, tik kolekcija- 11eur) nematome jokių eilių, – mums jos ir neįdomios, turime išankstinius bilietus (jei atvirai, laikina paroda nebuvo verta mūsų dėmesio). Didžiausia šio muziejaus vertė – einant iš vienos salės į kitą, pamatyti, kaip metams bėgant keitėsi P.Pikaso piešimo maniera, kas ir kokiu metu jam buvo svarbu ir įdomu, kaip jis augo, tobulėjo, kaip atrado tik jam būdingą braižą. Fotografuoti muziejuje nebuvo galima. Būsite Barselonoje, neaplenkite šio muziejaus, – nepaprastas malonumas iš arti prisiliesti prie tirko genijaus kūrybos, o ir Barselona be P.Pikaso būtų visai kitokia.
Apie pusiaudienį išėjusios iš muziejaus rūmų, vietinių moteryčių klausinėdamos kelio, susiradome šio rajono turgų, – Santa Caterina. Daugybė spalvingų vaisių ir daržovių, kabantys serano kumpiai, nesuvokiama jūros gėrybių įvairovė. Turgaus stalai nukrauti visokiausiais nematytais gyviais, kai kurie iš jų vis dar judantys…Šis turgus kiek kitoks – turistų jame nesutikome, kainos buvo visai kitos, prekeiviai daug malonesni ir paslaugesni. Prisipirkome jūros gėrybių vakarienei, po vaisių taurę kiekvienai – prie turgaus susiradome suoliuką ir labai skaniai tuos vaisius suvalgėme. Aplink Santa Caterina turgų – nemažai mažų vintažinių parduotuvėlių, antikvariatų. Siūlyčiau pro jas neprabėgti.
Nors visos buvome apsikrovusios pirkiniais, namo neskubėjome – buvo apie 14:00, tad sukome į Gotikinį rajoną (Barri Gotic), Barselonos istorinį ir religinį centrą, kur šalia modernių namų stovi viduramžių epochą menantys statiniai. Gotikiniame rajone apžiūrime centrinę Barselonos katedrą La Seu (Carrer de la Dagueria, 16) – tai vienas iš didžiausių gotikos statinių Ispanijoje. Kol kas į vidų nepatenkame, – dar nežinojome, kad tokią progą turėsime kitą dieną. Nuo Pikaso muziejaus iki Katedros – vos 5 min. Rašau, nes noriu, kad įsivaizduotumėte, kaip viskas Barselonoje yra šalia. Katedros statybos prasidėjo 1298m., bet dėl karų gerokai užtruko. Katedra skirta miesto globėjai Eulàlia, kuri 13-os metų buvo romėnų nukankinta. Jos palaikai ilsisi apšviestoje kriptoje. Barselonos katedra – tai vienas didingiausių ir didžiausių gotikos statinių Ispanijoje ir pagrindinė Barselonos vyskupijos buveinė. Katedros lubų aukštis siekia net 26 metrus, o plati nava, kurioje įrengtos 28 šoninės koplyčios, skendi gelsvoje šviesoje, krintančioje pro didelius vitražinius langus. Tiesa, Katedroje galima užkilti liftu bei pasigrožėti Barselonos senamiesčiu iš viršaus.
Radau gražų Gotikinio rajono foto albumą internete – neatsispyriau pagundai
juo pasidalinti.
Beklaidžiodamos po senąjį miesto rajoną, Plaza del Pi aikštėje išgėrėme ispaniškosios cortada kavos (espresso su nedideliu kiekiu šilto pienelio) lauko kavinukėje, prieš akis matydamos dailią, gotikinę Santa Maria del Pi bažnyčią, kurią nesunku pažinti dėl jos spalvingo lango, primenančio rožės žiedą. Savaitgaliais ši aikštė pilna dailės darbus pardavinėjančių menininkų, kuriančių bohemišką šios Barselonos dalies atmosferą todėl čia dar sugrįšime.
Pavaikštinėjusios po Gotikinį rajoną, susiradome XIXa. sukurtą, palmėse ir prabangiuose restoranuose skendinčią Karališkąją aikštę (Plaça Reial – nuo Gotikinio kvartalo bus 5 min). Atkreipkite dėmesį į aikštės šviestuvus, dar vieną architekto A.Gaudi darbą. Aikštė labai gyva: centriniame fontane turškiasi didžiulės žuvėdros (gal kirai – neskiriu jų), aplink sukinėjasi daug jaunų žmonių, triukšmingų, linksmų, kuriančių fantastišką atmosferą, – galiu lažintis, kad čia skiriami pirmieji pasimatymai. Aplink aikštę esančiuose prabangiuose restoranuose rimtais veidais gero vyno taurę kilnoja visai kita karta – patyrusi, brangiais rūbais pasipuošusi ir jokiu būdu nebenorinti sėdėti tiesiog ant šaligatvio bortelių. Viskam savas laikas. Ir, žinoma, be paliovos pykši turistų fotoaparatai. Barselonai jų netrūksta. Net ir tie, kurie čia atvykta pirmą kartą, pagal atliktas apklausas, Barselonoje artimiausiu metu atsiduria antrąkart, o vėliau ir trečiąkart. Galiu tik patvirtinti: galvoje jau sukasi visokios mintys, kaip ilgai nelaukus ten sugrįžti.
Priešingoje Ramblos alėjos pusėje nei Karališkoji aikštė, yra dar viena Barselonos įžymybė –
Guelio rūmai (Palau Güell, Carrer Nou de la Rambla, 3-5), iškilę čia dar 1890 m. Tai vienas pirmųjų Gaudi statinių. Daugiau
čia(žiemos sezonu atverti lankytojams nuo 10:00 iki 17.30, bilieto kaina 12eur). Pastoviniavome, bet į vidų neužėjome – ką gi veiksime atvykusios kitą kartą, jei viską aplankysime per šią trumpą kelionę?
Netoli La Boqueria turgaus, jau La Rambla alėjoje galite apžiūrėti menininko Joan Miro mozaiką, sukurtą 1976m. (La Rambla, Pla de la Boqueria). Jos nepražiopsosite, nes tiesiog užminsite eidami…
Ilgąją dienos dalį praleidusios centre, nusprendėme susirasti Ciutadelės parką – tai žalia ir idiliška milžiniško miesto oazė. Diena persirito į antrąją pusę, parkan rinkosi senučiukės su savo išpuoselėtais šunyčiais, vieną kitą suoliuką buvo užėmę nuskurdę pavargėliai, tiesiog ant pievos vakarą leido šeimos, kiek atokiau rinkosi grandinėmis gerai pasikaustę ir muzikiniais instrumentais nešini vaikinai bei merginos…Niekam nerūpėjo, kas ką veikia ar kas kaip atrodo. Trisdešimties hektarų parkas – ramiausia ir žaliausia Barselonos dalis. Parką supa tvenkiniai, jų salelėse auga palmės, plačius takus skiria ilgi gėlių kilimai, čirška paukščiai (rašoma, kad ten pilna papūgų, bet aš jų nepatebėjau, nebent jaunas mergaičiukes turėta galvoje…). Parke galima išsinuomuoti valtelę ir paplaukioti, bet, atvykus su vaikais, populiariausia atrakcija, žinoma, čia esantis zoologijos sodas, kuriame gyvena apie 7,5 tūkstančio gyvūnų, atstovaujančių 400 rūšių. Parke taip pat yra ir katalonų parlamento pastatas. Šiaurinėje šios ramybės oazės dalyje saulei leidžiantis tviska aukso spalva pasidabinusi triumfo arka su kriokliu ir fontanu, pavadinimu Kaskada, kuri buvo pastatyta pasaulinei parodai 1888 metais. Kaskados dizainas sukurtas remiantis Romoje esančio Trevi fontano pavyzdžiu. Šis statinys garsus ir tuo, kad prie jo dizaino ir statybų prisidėjo tuo metu dar tik studentas Antoni Gaudi. Kadangi kojos jau leido apie save žinoti, o parkas savotiškai ramino, nutūpėme kartu su vietiniais ant Kaskados laiptų. Gurkšnojome alutį, valgėme vaisius, stebėjome žmones, įmantriausiai “besiselfinančius”, žinoma, fotografavomės ir pačios, – nuotaika buvo žodžiais nenusakoma. Mus, visas tokias skirtingas, tokias įdomias, Barselonoje, kaip ir visus čia atvykstančius, vienijo daugybė jausmų – čia jautiesi laisvas ir savas, nuolat kutenamas smalsumo – kuo dar tas miestas nustebins?
Kiek pailsėjusios, pro Triumfo arką (Passeig Luís Companys, s/n, Barcelona, CT 08002) patraukėme namų link. Pilnos kuprinės vaisių, daržovių, jūros gėrybių svėrė nugaras, bet mūsų žingsnius spartino gurgiantys pilvai. Nuovargis visas vienodai veikė – juokas liejosi laisvai ir nevaldomai. Apie 18:00 valandą pasiekėme namus – virtuvėje įsisuko tikras uraganas. Dideliame puode tarp žolių ir balto vyno atsivėrinėjo midijos-gigantės, keptuvėje čirškinosi stori raudonojo tuno gabalai, stikliniame inde augo ruošiamų salotų kalnas, poškėjo atidarinėjami vyno buteliai…Laukė dar vienas nuostabus vakaras ir gurmaniška vakarienė. Ne tik valgių, bet ir aptariamų temų prasme.
Kadangi kirbėjo mintis pamatyti ir naktinę Barseloną (tiesa, ne visoms), dalis mūsų kompanijos šiaip ne taip, vargais negalais, po poros valandų vakarieniavimo sugebėjo atsiplėšti nuo stalo. Kaklus apsivyniojusios lengvais šalikėliais, užsimetusios pavasarines striukes, sušokome į batus ir vėl išlindome į miestą. Vos per kelias minutes pasiekėme tą pačią Passeig de Gràcia, tačiau prie Casa Batllo sukome ne Ramblos link, o į priešingą pusę – norėjome naktyje apžiūrėti SAGRADA FAMILIA, pasiekti keistos formos, ištiesintą bananą primenantį pastatą, kuris matomas visuose Barselonos atvirukuose ir, apsukusios nemenką ratą, ketinome grįžti namo. Dvi iš mūsų nieko nenutuokė apie tokį sąmokslą, – kojos visoms skaudėjo, todėl buvo manoma, kad išeisim trumpam, pakvėpuosim “grynu” oru ir po pusvalanduko grįšime namo – taurės vis dar laukė mūsų. Susižvalgiusios su Di, kūrėme savo planą ir jis buvo kiek kitas, neabejojome, jog lengvai apsuksime galvas pasitikėti linkusioms bičiulėms ir jos “paėjės” su mumis kartu kiek daugiau. Visas mūsų naktinis žygis išsitęsė į dvi ilgas valandas ir dar kokius 8 papildomus kilometrus prie nemenkos dienos normos. Bet, patikėkite, buvo verta.
Plepėdamos įvairiausiomis temomis nusigavome iki visai šalia Batllo esančio La Pedrera, arba Casa Mila (Casa Mila, Provença, 261-265) pastato, kuris yra vienas paskutiniųjų Gaudi darbų. Man pasirodė kažkoks sunkesnis, metų naštos prislėgtas. Šis A.Užkalnio apibūdinimas labai atitiko tai, ką pamatėme: “Šis pastatas yra tirpstantis ir besiliejantis akmens skystis. Sunku patikėti, kad jis buvo pastatytas 1912 metais: mintis čia aplenkia laiką ne metais, o dešimtmečiais. Iš pastato tyčiojosi visi, kas netingėjo, ir sakė, kad neskoninga, prie nieko nedera, apskritai nesąmonė. Prisiminkite jį, kai savamoksliai architektūros kritikai Lietuvoje sudirbinės kiekvieną naują projektą, pavadinę jį dėže, stiklainiu ar beskonybe.” Casa Mila turi stogo terasą, nuo kurios atsiveria fantastiški Barselonos vaizdai, – kadangi mes čia buvome vėlai, grožėjomės nuo žemės.
Toliau ėjome Passeig de Gracia. Tai plati, judri, gyva, šviesomis spindinti prekybinė Barselonos gatvė su keliais A.Gaudi architektūros pavyzdžiais – čia niekada netrūksta žmonių. Atkreipkite dėmesį į gatvę puošiančius šviestuvus ir suoliukus, užmeskite akį į išskirtinai prabangių ir skoningų, pasaulyje žinomų prekinių vardų parduotuvių vitrinas. Besišnekučiuodamos nėrėme į mažiau apšviestus Barselonos rajonus, – gatvės pasirodė gana painios, tamsoje buvo sunku įžiūrėti pavadinimus ir numerius, todėl ne kartą pabendravome su skubančiais, bet maloniais barseloniečiais. Mūsų tikslas buvo Sagrada Familia. Jei visai atvirai, pirmasis vaizdas manęs nesužavėjo. Gal dėl tamsos? Šis miesto simbolis buvo įspraustas tarp neišvaizdžių gyvenamųjų namų, šalia nedidelio ir menkai sutvarkyto parkelio. Aplink buvo labai ankšta ir gana tamsu, žmonių vos vienas kitas, smailiais bokštais besistiebianti bažnyčia tūnojo dar aukštesnių kranų apsupty kaip išsigandusi valdovė, asmens sargybinių apsupta. Apeiti aplink nesimatė galimybės ir poreikio, jaučiausi šiek tiek nusivylusi, – pirmasis vaizdas buvo visai ne toks, kokio tikėjausi. Todėl labai apsidžiaugiau, pamačiusi Starbucks, – su puodeliu kavos darėsi kažkaip ramiau. Taip, Sagrada Familia labai ypatinga, ji neabejotinai išsiskiria iš tradicinių bažnyčių, bet kartu ji tarytum įkalinta šiame rajone. Atrodytų lyg jai čia trūktų oro. Laimei, kad rytoj viską pamatysiu kitoje šviesoje.
Palikusios nuobodžiaujančius apsaugos darbuotojus, sekantį tikslą jau matėme – tolumoje mėlynomis, raudonomis, geltonomis spalvomis švietė dar vienas Barselonos simbolis, aukščiausias miesto pastatas Torre Agbar. Nors kojos vis apie save primindavo, pagalvojome, kad grįžti namo tuo pačiu keliu neįdomu, todėl suksime Torre link, o tada kita puse trauksime atgalios…Daugiau tokių slampinėjančių nematėme, vis tik buvo toliau nuo miesto centro – pakeliui sutikti miestiečiai sparčiu žingsniu skubėjo namo. 38 aukštų dangoraižis Agbar – tai vartai į Barselonos technologijų centrą. Šį turistų lankomą šiuolaikinį pastatą projektavo prancūzų architektas Jean Nouvel ir jis tapo naujosios architektūros pavyzdžiu. Pastatyti tokį gigantą kainavo 130 milijonų eurų, statybose dirbo apie 1170 darbininkų beveik šešerius metus, o atvertas jis buvo 2005-aisiais metais. Dabar didžiąją dalį užima ofisai, yra konferencijų salės, kavinės, automobilių aikštelės, poilsio zonos. Senieji savininkai pastatą pardavė įmonei Agbar už 165 milijonus eurų.
Pasėdėjusios ant suoliuko ir pasigrožėjusios spalvingu pastatu-Velykiniu kiaušiniu, žingsniavome, neva, namų kryptimi. Kitas mūsų su Di tikslas buvo pamatyti Barselonos muzikinį teatrą – kelionių vadovuose rašoma, jog naktį jis dar įspūdingesnis nei dieną. Kiek maustydamos savo pavargusias bičiules, vis dar tolome nuo namų ir vis dar klaidžiojome po Barselonos Eixample rajoną, – pakeliui užsukome į Nacionalinį Katalonijos teatrą (Plaça de les Arts, 1), kur tuo metu vyko spektaklis. Statinys šiuolaikiškas, bet gal kiek šaltokas teatrui. Sunkiai galiu įsivaizduoti ten kokį klasikinį spektaklį, bet šiuolaikiniams pastatymams kuo geriausiai tiktų. Tokį pastatą Vilniuje linkėčiau turėti Oskaro Koršunovo teatrui. Paskutinė mano mintis visiškai prieštarauja architekto sumanymui, nes teatras konstruotas taip, jog primintų graikų teatro rūmus. Gal kiek ir primena. Vis tik kolonos.
Toldamos nuo teatro pastato, atsidūrėme netoli Citadelės parko ir Triumfo arkos – vėl pasirodę žmonės, vaikštinėjantys ar bėgiojantys, buvo puikiausi ženklai, jog artėjame centro link. Nuovargis mus traukė prie kiekvieno suoliuko, bet noras pamatyti teatro pastatą buvo stipresnis. Prie Palau de la Musica Orfeo Catalana sustingome: pasakiškas apšvietimas, įmantri, teatrališka, magiška Art Nouveau architektūra. Kaip į tokį pastatą įžengti su džinsais ir nutrintais batais, negaliu įsivaizduoti. Čia derėtų tik puošnumas ir elegancija, tik vėduoklė ir peteliškė. Kaip norėčiau kada nors čia pamatyti “Carmen”, – rašoma, kad interjeras ne mažiau gražus ir harmoningas. Pastato išorė puošta gėlių motyvais, ties kolonomis – garsių kompozitorių, Bacho, Bethoveno, Vagnerio, biustai. Ilgokai stovėjome užvertusios galvas. Žodžiai staiga išsisėmė. Tačiau ir vėl – mano galva, šiam 1908 metais duris atvėrusiam statiniui taip trūksta atviros erdvės! Visi bandymai atsitraukti ir apžiūrėti “plačiau” baigiasi kokiame tamsios gatvelės užkaboryje, kur matosi tik koks vienas kitas teatro pastato kampas. Tačiau vis tiek, būdamas čia gali tik aikčioti ir stebėtis neelinių žmonių dieviškais talentais. Dar vieną architekto Lluís Domènech i Montaner kūrinį pamatysime rytoj – būtinai rekomenduosiu ir Jums.
Išpildžiusios savo norus, skubėjome namų link – per kokį gerą pusvalandį atsidūrėme savo bute, nusviedusios batus, šalikus, striukes kritome šalia gerokai pailsėjusios kompanijos ir dar ilgai ilgai nemigome…